Zimowe wymagania za granicą
 
Każda podróż, zwłaszcza ta zagraniczna, wymaga od kierowcy przygotowania się do wyjazdu. Z myślą o polskich kierowcach, PZM Travel przygotował krótki poradnik, w którym znajdują się informacje, na co należy zwrócić uwagę przed wyjazdem i jak przygotować się do podróży samochodem po europejskich drogach
 
1. Stan techniczny

Przed wyjazdem kierowca powinien sprawdzić stan techniczny pojazdu. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • sprawność akumulatora;
  • stan hamulców oraz płynu hamulcowego;
  • stan żarówek;
  • poziom oleju silnikowego;
  • stan opon (ciśnienie i głębokość bieżnika).
 
2. Wyposażenie pojazdu

Równie ważne, co stan techniczny pojazdu, jest jego wyposażenie w elementy wymagane na terytorium większości państw. W większości krajów europejskich do obowiązkowego wyposażenie należą:

  • pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach;
  • apteczka;
  • gaśnica;
  • kamizelki ostrzegawcze ( najlepiej w ilości odpowiadającej ilości pasażerów; kamizelki należy przechowywać wewnątrz pojazdu, nie w bagażniku);
  • trójkąt ostrzegawczy;
  • foteliki lub podstawki do przewozu dzieci;
* Często, warunki i sytuacje na drogach europejskich są odmienne niż w Polsce. Dlatego warto dodatkowo zabrać ze sobą linkę holowniczą, koło zapasowe oraz zestaw kluczy czy też podnośnik.
 
3. Opony zimowe
 
Wybierając się za granicę lepiej sprawdzić, jak ich władze podchodzą do używania opon zimowych. W niektórych krajach za ich brak można dostać mandat.

AUSTRIA

W przypadku samochodów osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych do 3,5 tony wymagane jest posiadanie wyposażenia zimowego w terminie od 1 listopada do 15 kwietnia następnego roku. Opony zimowe powinny znajdować się na wszystkich kołach pojazdu.  Dozwolone, a nawet zalecane jest używanie łańcuchów przeciwślizgowych podczas niesprzyjających warunków zimowych. Nakaz używania łańcuchów w miejscach wyznaczonych i wydzielonych znakami.

CZECHY

Używanie opon zimowych obowiązuje od 1 listopada do 31 marca. Opony zimowe powinny być zamontowane w następujący sposób:

  1. Pojazdy do 3,5 tony: opony zimowe o głębokości rzeźby bieżnika min. 4mm, na wszystkich kołach pojazdu;
  2. Pojazdy powyżej 3,5 tony: opony zimowe o głębokości rzeźby bieżnika min. 6 mm, na wszystkich kołach pojazdu.

FRANCJA
Opony zimowe – zaleca się używanie opon zimowych M+S o głębokości rzeźby bieżnika min. 3,5 mm. Na terenach górskich odpowiednio ze wskazaniami znaków drogowych obowiązek jazdy na oponach zimowych.

Łańcuchy przeciwślizgowe - powinny być wożone w samochodzie, aby zakładać je tam gdzie nakazują znaki drogowe. Nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandatem. Pojazdy wyposażone w łańcuchy przeciwślizgowe moga poruszać się z prędkością 50 km/h.

Opony okolcowane - używanie jest dozwolone w okresie od soboty poprzedzającej 11 listopada do ostatniej niedzieli marca przez pojazdy o dmc do 3,5 tony oraz pojazdy komunalne. Prędkość dla ww. pojazdów jest ograniczona do 90 km/h; z tyłu pojazd musi posiadać plakietkę oznaczającą ograniczenia prędkości <90>.
Ze względu na warunki atmosferyczne okres zimowy może być wydłużony.

Uwaga: w momencie odwilży czasowa sygnalizacja „granice odwilży” ogranicza ruch pojazdów ciężarowych mogących powodować uszkodzenia nawierzchni drogi.

NIEMCY
Opony zimowe - nowe prawo drogowe określa, że pojazd powinien być wyposażony zgodnie z warunkami atmosferycznymi. Oznacza to, że zimą opony muszą być przystosowane do warunków drogowych i powinny mieć mrozoodporny płyn, taki jak do wycieraczek. Opony zimowe muszą  oznakowane symbolem M+S lub płatkiem śniegu.

Kierowca prowadzący pojazd nieprzystosowany do warunków atmosferycznych karany jest mandatem w wysokości 40 EUR, jeżeli jego pojazd utrudnia ruch na drodze mandat wzrasta do 80 Euro. Przepis dotyczy również cudzoziemców

Łańcuchy przeciwślizgowe - używanie jest dozwolone. Pojazd wyposażony w łańcuchy nie może przekraczać prędkości 50 km/h.
W regionach górskich, w warunkach zimowych, o konieczności używania łańcuchów przeciwślizgowych przypominają znaki drogowe.

Opony okolcowane. Zakaz używania opon okolcowanych.

SŁOWACJA

Opony zimowe - obowiązek używania opon zimowych w okresie od 15 listopada do 15 marca.
Łańcuchy przeciwślizgowe - używanie jest dozwolone tylko w przypadku znacznego ośnieżenia/oblodzenia dróg.

Opony okolcowane - zakaz używania.

SZWAJCARIA
Opony zimowe - wyposażenie pojazdu w opony zimowe nie jest obowiązkowe ale kierowca pojazdu, który utrudnia ruch ze względu na jego nieprzystosowanie do warunków atmosferycznych karany jest mandatem.
Łańcuchy przeciwślizgowe - używanie jest obowiązkowe w regionach gdzie umieszczony jest międzynarodowy znak drogowy “łańcuchy obowiązkowe”. Łańcuchy winny być nałożone przynajmniej na koła napędowe.
Opony okolcowane - używanie jest dozwolone jest  w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia. Jeżeli warunki atmosferyczne lub drogowe tego wymagają. Władze każdego kantonu mogą zmienić okres używania opon okolcowanych, zwłaszcza w górach. W opony okolcowane mogą być wyposażone pojazdy/zespoły pojazdów o dmc do 7,5 tony. Kolce nie mogą przekraczać 1,5 mm długości.

Pojazd wyposazony w opony okolcowane nie może przekraczać prędkości 80 km/h za wyjątkiem ograniczeń wewnętrznych.

WŁOCHY

Opony zimowe - w regionie Val d’Aoste obowiązek używania opon zimowych lub wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych w okresie od 15 października do 15 kwietnia.W innych regionach ten przepis jest stosowany w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia i wskazują nań znaki drogowe. Prędkość maksymalna dozwolona dla pojazdów wyposażonych w łańcuchy przeciwślizgowe to 50 km/h.
Opony okolcowane - używanie przez pojazdy do 3,5 tony dozwolone jest w okresie od 15 listopada do 15 marca.
Opony winny być zamontowane na wszystkich kołach pojazdu oraz ewentualnej przyczepy. Zaleca się zakładanie fartuchów przeciwbłotnych. Dozwolone prędkości: autostrady - 120 km/h; drogi - 90 km/h.

4. Przewożenie nart i desek snowbordowych

Nie ma specjalnych przepisów odnośnie sposobu przewożenia nart. Przewożąc narty na dachu należy zwrócić uwagę na typ zakupionego mocowania; winien być dostosowany do marki samochodu, tak aby nie przekroczyć maksymalnego dozwolonego obciążenia dachu. Do przewożenia na dachu polecane są specjalne bagażniki lub boxy bagażowe.
Można też umieścić je w specjalnym bagażniku z tyłu pojazdu lub przyczepy tak jak przewozi się rowery. Żaden przepis nie potwierdza, że narty winny być przewożone w pokrowcu ale zaleca się przewozić je zabezpieczone. Przewożone narty nie mogą wystawać poza obrys samochodu. Przewożone narty muszą być dobrze umocowane.
Należy też pamiętać, czy ubezpieczenie pojazdu pokryje wszelkie ewentualne szkody.
Narty można przewozić również wewnątrz pojazdu, w taki sposób aby nie stwarzały niebezpieczeństwa dla kierowcy i pozostałych pasażerów tj. nie mogą wystawać przez szyby i powinny być dobrze umocowane aby nie przesuwały się podczas hamowania pojazdu

5. Ubezpieczenie

Przed wyjazdem zalecane jest wykupienie ubezpieczenia komunikacyjnego i osobowego. W trakcie podróży mogą mieć miejsce różne sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Posiadając polisę dodatkowe koszty naprawy czy leczenia mogą być pokryte w całości lub częściowo.

Ubezpieczenie assistance - zapewnia ochronę kierowcy i pasażerom w czasie podróży w zakresie pomocy technicznej i medycznej. Pomoc ta jest udzielana w związku z wypadkiem drogowym, awarią samochodu, jego utratą lub chorobą kierowcy lub pasażera.

Tylko u NAS mogą Państwo zakupić ASSISTANCE – krótkoterminowe na zagranicę w ramach karty członkowskiej klubu SOS PZMOT – Assistance PZMOT to tylko 2,50zł dziennie (min. 10 dni). Zapraszamy do biura lub do zakupu online.

 

Ubezpieczenie turystyczne to kompleksowa ochrona ubezpieczeniowa dla osób wyjeżdżających za granicę w celach wypoczynkowych, turystycznych, edukacyjnych.

Jeśli ulegniesz nieszczęśliwemu wypadkowi lub nagle zachorujesz, ubezpieczyciel pokryje koszty Twojegotransportu i leczenia zagranicznego. Zapraszamy do biura lub do zakupu online.

Główne zalety naszych polis:

  • Ochrona przed skutkami niespodziewanych zdarzeń losowych.
  • Szeroki zakres ubezpieczenia.
  • Elastyczność w konstruowaniu zakresu ubezpieczenia.
  • Możliwość rozszerzenia w przypadku uprawiania sportów „podwyższonego ryzyka”
  • Specjalne zniżki dla dzieci, młodzieży i studentów
  • Nr alarmowy czynny 24h
  •  minimum formalności
  • Tylko dla naszych Klientów specjalne zniżki i bonusy dla członkow PZM !

Więcej informacji praktycznych i przepisów drogowych w Europie znajdą Państwo w naszym serwisie PZM INFO